مشتري از طريق تبليغات با شركت هواپيمايي تماس مي گيرد و
بعد يكي از كارمندان شركت براي بازديد از باز به محل بار مي رود سپس از طريق كتب
قانون كه در انتهاي اين جزوه موجود مي باشد تشخيص مي دهند كه كالاما تجاري است يا
غير تجاري هر كالايي كه بتوان از طريق آن كالا مبلغ هنگفتي دلار ( ارز) وارد كشور
كدر را كالاي تجاري از نوع قيمتي مي گويند كه براي حمل اينگونه كالاها مثل كالا
زعفران و سنگهاي گران قيمت احتياج به يك سيستم امنيتي قوي داريم.
در مورد كالاهاي غير تجاري مي توان گفت كه كالاهايي هستند كه به دلايل شخصي از يك كشور به كشور ديگر فرستاده مي شود.
بعد از شناخت كالاهاي مختلف حال به انواع كالا با نوع بسته
بندي و حمل آنها آشنا مي شويم:
كالاهاي
مرجوعي:
يكسري
از كالاهايي هستن كه از يك كشور ديگر براي ما فرتساده مي شود اما داخل ايران اين
نوع كالاها مجاز نيم باشند پس اجازه ورود به داخل كشور داده نمي شود و آنها را
داخل يك سري انبارهاي مخصوص نگهداري مي كنند تا زمان پرواز مجدد بعد از اين مرحله
يك بارنامه صادر مي شود و از طريق پس كرايه جواز صادر مي شود و بار مرجوعي به كشور
مقصد خود برگدانده مي شود و كرايه حمل آن از صاحب كالا گرفته مي شود اما زماني
امكان دارد كالاهاي مرجوعي ما يك كالاي فاسد شدني باشد مثل سبزيجات اما به دليل
بسته بندي مناسب و آفت زدگي آن اجازه ورود آن به كشور مبدا ارانه هند در اين صورت
كالاي ما به كشور مقصد برگردانده نمي شود بلكه از هواپيمايي كشور مقصد مقدار هزينه
اي براي نابود كردن آن بار گرفته مي شود و بعد شركت هواپيمايي هم جريمه مي شود تا
براي دفعات بعدي نسبت به بسته بندي و آفت كشي بار اطمينان حاصل كند و سپس آن را از
طريق هوايي حمل كند.
فرش:
فرش
براي خود يك تجارت جداگانه نسبت كه كالاهاي ديگر دارد در مرحله اول اجازه خروج
فرشهايي كه در آنها چهره به كار رفته به هر شخصي داده نمي شود و بعد از آن اگر
كارگذار تشخيص دهد كه آن فرش يك عتيقه است بايستي فرش به فرهنگي فرستاده شود و
آنها اجازه خروج بدهند.
بعد
از اين مرحله فرش بايستي بسته بندي شود كه در مورد فرش بسته بندي از نوع عدل بندي
داريم كه آنها را در پايان تسمه كشي مي كند براساس اظهار نامه فرستنده شركت
هواپيمايي بارنامه صادر مي كند اما از صدور بارنامه بايستي براي بار جار زو شود
بعد از آن بارنامه صادر مي گردد و Lable
ها روي فرش بسته بندي چسبانده مي شود و جواز از طريق گمرك صادر مي گردد و تا زمان
پرواز بار به همراه Lable
هاي آن به انبار فرستاده مي شود و يك كپي از برانامه به وسيله فكس به كشور مبدا
فرستاد
مي شود.
كالاهاي
فاسد شدني:
پس از وارسي كارمندان شركت هواپيمايي نمونه آن
بار را به سازمان حفظ نباتات فرستند تا آنها بر اساس آزمايشات تشخيص دهند كه آيا
مي توان اين بار را به كشور مبدا فرستاد يا خير، اگر جواز مربوط به سازمان حفظ
نبايات را بدهد بعد از اين مرحله بايستي بار را بسته بندي شود سپس شركت هواپيمايي
براي بار خود در هواپميايي جارزو مي كند و تاريخ و ساعت پرواز مشخص مي شود سپس
بارنامه در شركت هواپيمايي صادر مي شود و به همراه Lable ها بار به كمرگ فرستاده مي شود بعد از اين مرحله بايستي جواز صادر
شود از طريق كمرگ و بار بسته بندي شده كه سردخانه فرستاده مي شود تا زمان پرواز
برسد.
كالاي
خطرناك:
براي
اين گونه كالاها احتياج به يكسري قوانين خاص داريم كه براساس اين قوانين بايستي
اين كالاها فرستاده شوند زيرا امكان دارد يكسري از موارد در ارتفاعات يا دماي خاصي
باعث انفجار شوند.
پس
بار كه به شركت آورده شد براي وارس بايستي كاتاليز آن از طريق آزمايشگاه فرستاده
شود كه بر اساس كتاب كالاهاي خطرناك آن را بسته بندي كنند كه براي بسته بندي اين
نوع كالاها احتياج به دو نوع بسته بندي داريم داخلي و خارجي و بين آنها از يكسري
هاي خاص استفاده مي شود تا در صورت نشت بار به بيرون از بسته بندي انتقال
پيدا نكند براي اين مرحله هم بارهاي قبل عمل مي كنيم.
انواع
سازمانهاي موجود براي حمل و نقل هوايي كالا در كل جهان و در پروازها داخلي كه هر
كدام از اين سازمانها وظيفه مربوط به خود را انجام مي دهند.
1-
سازمان ياتا IATA
2-
سازمان ايكالود ICAO
3-
سازمان بهداشت جهاني WHO
4-
سازمان انرژي اتمي IAEO
درباره این سایت